fbpx

Historia The Game Awards

The Game Awards to coroczna ceremonia wręczania nagród w branży gier wideo. Istnieje od 2014 roku, choć przejęła schedę po innej gali przyznawania statuetek, czyli Spike Video Game Awards. Można więc powiedzieć, że najbardziej prestiżowa uroczystość gamingowa działa od 2003 roku.

Spike Video Game Awards miało jedenaście edycji, a gala The Game Awards odbyła się 6 razy. Przez te siedemnaście lat uhonorowano wiele gier i osobowości świata gamingu. Przyjrzyjmy się zatem, jak zmieniała się formuła ceremonii na przestrzeni lat oraz jakie gry otrzymywały wyróżnienia na poprzednich rozdaniach nagród.

2003

W 2003 roku przyznano nagrody w 16 kategoriach, w tym oczywiście najbardziej prestiżową statuetkę “Game of the Year”. Wówczas najważniejsze trofeum w branży gamingowej zdobyło EA Sports za grę Madden NFL 2004. To pierwszy i ostatni raz, kiedy gra sportowa otrzymała takie wyróżnienie. Absurdem tej sytuacji jest fakt, iż w kategorii najlepsza gra sportowa nagrodę zdobył inny tytuł – Tony Hawk’s Underground. Oprócz trofeów dla poszczególnych rodzajów gier przyznano jeden laur za najlepszy występ aktorski. Ten sukces osiągnął Ray Liotta, który wcielił się w postać Tommy’ego Vercetti’ego w tytule Rockstar Games Grand Theft Auto: Vice City.

2004

W kolejnym roku rozszerzono liczbę kategorii do dwudziestu czterech. Rozdzielono na przykład najlepszą rolę aktorską w grach na męską i żeńską. Wówczas wyróżnienie za swoje występy w grach otrzymali Brooke Burke w roli Rachel Teller z Need for Speed: Underground 2 oraz Samuel L. Jackson jako sierżant Frank Tenpenny z GTA San Andreas. Najważniejszy laur zgarnęła produkcja Rockstar Games czyli Grand Theft Auto: San Andreas. Kategorię muzyka podzielono na najlepszą piosenkę i najlepszy soundtrack. W 2004 wyróżniono też najlepszego projektanta, a tytuł ten uzyskał Jason Jones wraz z Bungie za Halo 2.

2005

Następny rok rozszerzył galę o trzy kolejne statuetki. Nagrodę “Game of the Year” przyznano survival horrorowi od Capcomu, Resident Evil 4. Tytuł ten miał mocną konkurencję w postaci pierwszego God of War, F.E.A.R., Call of Duty 2 oraz World of Warcraft. WoW został wydany  23 listopada 2004 roku i nie został dopuszczony w poprzednim roku, gdyż w przyznawaniu laurów gamingowych uwzględnia się gry wydane do 20 listopada danego roku. Tego roku dodano kolejne dwie nagrody dla aktorów. Zrobiono podział na role pierwszo i drugoplanowe. Oba odznaczenia za role drugoplanowane zgarnęli aktorzy grający w True Crime: New York City.

2006

Rok 2006 nie przyniósł wiele nowości w ramach uroczystości. Powtórzono założenia poprzedniego roku. Grę roku otrzymała Bethesda za tytuł The Elder Scrolls IV: Oblivion. Najwięcej nagród w ramach gali otrzymały dwie gry: wspomniany wcześniej Oblivion oraz Gears of War. Największym zaskoczeniem tej edycji The Game Awards był fakt, iż produkcja Rockstara Bully nie zgarnęła statuetki w żadnej kategorii, a była nominowana w trzech.

2007

W kolejnym roku zrezygnowano z nagród dla aktorów wcielających się w bohaterów z gier. Dodano natomiast kategorię najlepsza gra na PS3, najlepsza gra na Wii i najlepsza gra na Xbox 360. Królem tej edycji został BioShock, otrzymując największą ilość statuetek, a także zdobywając tą najważniejszą za grę roku. 2007 rok to też Call of Duty 4: Modern Warfare, pierwszy Mass Effect czy Halo 3. Te gry również zostały docenione przez jury The Spike Video Game Awards.

2008

W 2008 roku znowu wrócono do nagradzania osób podkładających głos w grach wideo. Na nieszczęście dla wszystkich był to kolejny rok, gdzie Rockstar Games pokazało swoją produkcję. Grand Theft Auto IV wygrało “Game of the Year”, pokonując takie tytuły jak: Fallout 3, Gears of War 2, LittleBigPlanet czy Metal Gear Solid IV: Guns of the Patriots. Wyraźnego zwycięzcy edycji 2008 nie było, bowiem żadna gra nie zdobyła więcej niż dwie statuetki.

2009

Edycja 2009 nie wprowadziła wielu zmian, poza zmianą nazw nagród dla osób pracujących nad grami. SonyNaughty Dog mogli świętować, bowiem Uncharted 2: Among Thieves zostało uznane za najlepszą grę roku. I to też ten tytuł zgarnął najwięcej statuetek. Wówczas największe rozczarowanie mogli odczuwać twórcy Dragon Age: OriginsAssassin’s Creed II, bowiem ich gry zgarnęły raptem po jednym trofeum, a nie ma co ukrywać, że na swoje czasy były to kapitalne tytuły.

2010

Rok 2010 znowu nie był dobry dla wielu studiów ze świata gier. Rockstar Games wydaje Red Dead Redemption i zgarnia statuetkę “Game of the Year”. Poza tym zgarnia jeszcze pięć innych nagród, zamiatając konkurencję pod dywan. Gdzieś tam wychyla się God of War III z trzema laurami oraz Mass Effect 2 z dwoma trofeami, ale to kolejny rok Rockstara. Ciekawostka: w tamtym roku przyznano wyjątkową nagrodę twórcom GoW III w kategorii Biggest Badass za postać Kratosa.

2011

W 2011 roku nie było co prawda kolejnej gry Rockstara, ale zwycięzcy z 2006 roku stworzyli kolejną część serii The Elder Scrolls. Bethesda po raz drugi zgarnęła tytuł najlepszej gry roku, tym razem za Skyrima. W tym roku również przyznano wyjątkowe odznaczenie – “Video Game Hall of Fame”. Wejście do galerii sław to zwieńczenie pracy, ogromne uznanie za całokształt działań oraz docenienie wkładu dla całej branży. To wyjątkową nagrodą może pochwalić się seria The Legend of Zelda. Nie ma co dyskutować, że jak najbardziej to trofeum zostało przyznane słusznie.

2012

W kolejnym roku nastąpił lekki przełom, bowiem gry z trochę mniejszym budżetem niż światowi giganci zostali docenieni za wkład w branżę gier wideo. Świetnym przykładem było wręczenie nagrody gry roku dla Telltale Games za The Walking Dead: The Game. Studio to otrzymało też wyróżnienie w kategorii “Studio of the Year”. Journey uznano najlepszą grą na PS3 i najlepszą grą niezależną. Z wielkich marek laurem za rok 2012 mogą pochwalić się Mass Effect, Borderlands czy Halo.

2013

Ostatnia edycja Spike Video Game Awards musiała kontynuować w pewien sposób tradycję ceremonii. Mieliśmy kolejną grę Rockstara, więc wiadomo było komu dać tytuł “Game of the Year”. Jednak w roku 2013 nie można było mieć co do tego większych zastrzeżeń, bo GTA V jest kapitalną grą, w którą pod koniec roku 2020 gra masa ludzi. Choć nie ma co ukrywać – konkurencja była duża. Bioshock Infinite, The Last of Us, reboot Tomb Raider to jedne z wielu gier wydanych w tamtym roku. Faktem jest, że Grand Theft Auto V zgarnęło najważniejsze trofeum w branży gamingowej, jednak było to jedyne wyróżnienie tej gry. Twórcy Bioshock Infinite odebrali trzy statuetki, a Naughty Dog wraz ze swoim The Last of Us wychodziło na scenę cztery razy, aby odebrać należne im nagrody.

2014

W roku 2014 odbyła się pierwsza edycja The Game Awards, a wszystko stało się bardziej oficjalne. Dało się odczuć większą czytelność nominacji, przyznawania nagród oraz większy prestiż dla wszystkich osób związanych ze światem gamingu. Pierwszym zwycięzcą w kategorii “Game of the Year” w nowej, odświeżonej formule ceremonii została gra Dragon Age: Inkwizycja. Największa nowością The Game Awards były kategorie e-sportowe. Wyróżniono najlepszego gracza oraz najlepszą drużynę e-sportową.

2015

Rok 2015 jest wyjątkowy, szczególnie dla polskich graczy. Wtedy cały świat spojrzał na polski gamedev i zobaczył jak świetne gry potrafimy robić. Wszystko to za sprawą Wiedźmina 3, który zgarnął nagrodę za najlepszą grę roku oraz był nominowany w 6 kategoriach. Poza tym wygrał jeszcze w kategorii najlepsza gra RPG. W rywalizacji o najważniejsze trofeum produkcja CD Projekt Red pokonała takie tytuły jak: Bloodborne, Fallout 4, Metal Gear Solid V: The Phantom Pain czy Super Mario Maker.

2016

Następny rok to kolejny krok w branży gier wideo. Po raz pierwszy w historii tytuł nastawiony na rozgrywkę multiplayer zgarnął nagrodę “Game of the Year”. Blizzard Entertainment dostał to wyróżnienie za Overwatcha, przy okazji zgarniając nagrody w trzech innych kategoriach. Najwięcej nominacji otrzymało wtedy Uncharted 4: A Thief’s End, ale uzyskało jedynie dwa laury. W 2016 roku mieliśmy znowu polski akcent, bowiem dodatek do Wiedźmina 3 “Krew i Wino” wygrał w kategorii najlepszy RPG.

2017

W roku 2017 dodano kategorię “Najlepszy debiut gry indie”. Statuetka powędrowała do gry Cuphead. Najważniejsze trofeum trafiło do gry The Legend of Zelda: Breath of the Wild. To pierwszy raz, kiedy exclusive od Nintendo otrzymuje takie wyróżnienie. W tamtym roku największymi przegranymi ceremonii były dwa tytuły. Mimo 6 nominacji Horizon Zero DawnDestiny 2 nie zostali nagrodzeni ani razu.

2018

Kolejny rok to kolejna gra od Rockstar Games. Tym razem ich produkcja nie została wybrana grą roku. Ten laur trafił do God of War, ale to Red Dead Redemption 2 zostało nagrodzone w największej liczbie kategorii. Największym przegranym ceremonii został Marvel’s Spider-Man od Insomniac Games. Tytuł nie wygrał w żadnej z siedmiu kategorii, w których był nominowany.

2019

W zeszłym roku doceniono grę z wysokim stopniem trudności, bowiem nagroda “Game of the Year” powędrowała do Sekiro: Shadows Die Twice. Najwięcej nominacji uzyskało Death Stranding, bo aż 10, co przełożyło się na trzy wygrane. Control z ośmioma nominacjami zgarnął jedną statuetkę. Najwięcej laurów uzyskała gra Indie Disco Elysiumw stronę twórców tej gry powędrowały aż cztery trofea. Mieliśmy również akcent polski w kategorii e-sportowej, bo Marcin Jankos Jankowski wraz ze swoim G2 Esports został uhonorowany za najlepszą drużynę e-sportową roku 2019.

Kto zgarnie najwięcej statuetek za rok 2020, a kto uzyska tytuł gry roku? Przekonamy się już 10 grudnia.


Pamiętaj, aby przed zakupem zawsze sprawdzać cenę → Najniższe ceny gier znajdziesz na Ceneo.
Kupując za pośrednictwem naszego linku wspierasz rozwój naszego portalu, dziękujemy!


Dzięki, że doceniłeś nasz wkład i przeczytałeś ten wpis do końca! Jesteś częścią naszej społeczności i to od Ciebie zależą nasze dalsze kroki. Możesz nam pomóc:

  • zostawiając komentarz - wiele się nie napracujesz, a my dowiemy się na czym Ci zależy,
  • polub nasz fanpage na Facebooku, żebyś z łatwością otrzymywał informacje o naszej działalności,
  • daj znać znajomym - razem stworzymy wielką społeczność "Testerów Gier",
  • zasubskrybuj nasz kanał YouTube jeżeli chciałbyś, abyśmy publikowali więcej filmów.
Avatar

Patryk Wieżewski

Miłośnik każdego gatunku gier wideo od najmłodszych lat. Typ gracza - Zdobywca. Poza graniem, uwielbia seriale, filmy, ksiażki i sport.