Jaki czołg wybrać w World of Tanks – Poradnik WoT #3

Z poprzedniej części poradnika wiecie już, jak założyć konto oraz znacie podstawy rozgrywki w World of Tanks. Przyszła pora na powiedzenie kilku słów o crème de la crème całej gry, czyli czołgów. Przed Wami trzecia część fanowskiego poradnika do WoT, w której dowiecie się, jakie parametry charakteryzują stalowe potwory w grze oraz poznacie wszystkie obecnie dostępne nacje. Zapraszamy do lektury!

Zanim jednak przejdziemy do omówienia czołgów, chcemy Wam przypomnieć, że możecie zacząć przygodę z World of Tanks z lekką przewagą. Wystarczy zarejestrować się do gry przez TEN link, a do Waszego garażu trafi unikatowy czołg Premium III poziomu M22 Locust – całkowicie za darmo. Na pewno ułatwi Wam on pierwsze mecze!

Gotowi? No to jedziemy!

CZYM TY JESTEŚ, CZOŁGU?

World of Tanks obecnie macie do dyspozycji lekko ponad 550 pojazdów z 10 państw/nacji. Każda narodowość to inne słabe i mocne strony jej maszyn, np. Rzesza szczyci się celnymi działami, zaś Szwecja pojazdami ze specjalnym rodzajem zawieszenia. Prócz przynależności do konkretnego kraju, jedno w grze jest niezmienne i wspólne, jeżeli chodzi o stalowe potwory – podział samych czołgów na rodzaje, których w WoT jest pięć: czołgi lekkie, czołgi średnie, czołgi ciężkie, niszczyciele czołgów i działa samobieżne. Czym się one charakteryzują?

Jaki czołg wybrać w World of Tanks - PORADNIK WOT

  • Czołgi lekkie – maszyny te mają najmniejszą liczbę punktów życia, najsłabszy pancerz, a ich działa z ledwością przebijają drewniane chatki. Co więc ma skłonić gracza do zainwestowania w te pojazdy? Odpowiedź jest bardzo prosta – SZYBKOŚĆ! Lekkie pojazdy pancerne charakteryzują się ogromną mobilnością i zwrotnością. Ich zadaniem na polu bitwy jest wypatrywanie (scoutowanie) wrażych jednostek oraz eliminacja artylerii wroga. Lekkie czołgi posiadają pełny bonus do kamuflażu, co sprawia, że są niemal niewidoczne dla innych pojazdów. Dobry zwiadowca w grupie czasami potrafi przeważyć szalę na korzyść swojej grupy.
  • Czołgi średnie – grając czołgiem średnim gracz musi być przygotowany na wiele pracy. “Mediumy” mogą być obsadzone w przeróżnych rolach: atak z pierwszej linii, wsparcie w linii drugiej lub obrońca bazy. Przeważnie ich działanie na polu walki polega na flankowaniu nieprzyjacielskich maszyn, które akurat są zajęte wymianą ognia z silniejszymi pojazdami sojuszniczymi. Skuteczność czołgów średnich wzrasta, gdy połączy się je w małe plutony (3-4 pojazdowe). To zapewnia możliwość wzajemnego wspierania się na polu walki. Należy jednak pamiętać, że mimo iż średnie czołgi mogą stawiać w szranki z ciężkimi tankami, to zawsze są na gorszej pozycji ze względu na ich słabszy pancerz i gorsze działo.
  • Czołgi ciężkie – moc, siła, potęga… to tylko niektóre epickie epitety, którymi można opisać czołgi ciężkie. Ich rola jest prosta – wysunąć się na pierwszą linię frontu i pokazać, kto tu rządzi! Czołgi ciężkie to maszyny, które posiadają gruby pancerz i zadają potężną liczbę punktów obrażenia. Mało co może je powstrzymać. Niestety swoją potęgę ogniową “ciężary” opłacają małą mobilnością i praktycznie brakiem gracji w poruszaniu się. To jest często wykorzystywane przez czołgi średnie, które szybko flankują swój cel i wykończają paroma celnymi strzałami w bok lub w tył. Dlatego jeżdżąc czołgiem ciężkim należy pamiętać, że maszyna może wiele przyjąć na siebie, ale nie jest niezniszczalna…
  • Niszczyciele czołgów – jak sama nazwa wskazuje, czołgi typu TD (tank destroyer) to maszyny wyspecjalizowane inżynieryjnie do siania spustoszenia w szeregach wroga. Ich największą zaletą jest działo, które posiada bajeczne statystyki. Największymi wadami “destrojerów” są słaby pancerz, średnia mobilność i sztywna wieżyczka (większość niszczycieli nie są zaprojektowane tak, by mogły obracać działo w 360°). Grając taką maszyną należy pamiętać, że miejsce TD jest na trzeciej, a nawet czwartej linii ataku. Najlepszą taktyką jest zajęcie strategicznego miejsca w krzakach i czekanie na cel. Gdy ten się pojawi, wystarczy spokojnie wycelować i wystrzelić. Najczęściej taki delikwent nawet nie zauważy, co go trafiło, a nawet zniszczyło.
  • Działa samobieżne (SPG) – działa samobieżne to jedyne czołgi, które trzymają się z dala od linii frontu. Ich główną rolą jest rażenie wrogich jednostek ze znacznej odległości. Artyleria cechuje się słabą siłą ognia oraz praktycznie zerowym pancerzem i brakiem jakiejkolwiek mobilności. To, co wyróżnia pojazdy SPG, to mechanika ogłuszenia, która pozwala skutecznie utrudniać życie oponentom. Grając “artą” należy ustawić się w jak najdalszym zakamarku mapy i liczyć na to, że koledzy z drużyny nie przepuszczą żadnego skauta w obszar waszej bazy. Jeżeli jednak znajdziecie dobre miejsce, to deszcz pocisków, którym zasypiecie wroga, skutecznie osłabi jego natarcie. Należy jednak zachować cierpliwość i rozwagę, gdyż łatwo, w ferworze walki, zranić swoich współtowarzyszy broni.

Prócz podziału na nacje czy rodzaj, każdy czołg posiada podstawowe charakterystyki, które cechują jego rolę podczas bitwy. Te z kolei zależne są od podzespołów, z których maszyna ta się składa. Obecnie na „budowę” stalowego potwora składają się:

Jaki czołg wybrać w World of Tanks - PORADNIK WOT

  • Działo – czym byłby czołg bez porządnego działa? Armata to podstawowy moduł każdego czołgu. Każda “pukawka” charakteryzuje się odpowiednimi statystykami, takimi jak: penetracja, ilość zadawanych obrażeń, celność czy szybkostrzelność. Są działa, które strzelają co kilka sekund, zadając jednak mało obrażeń. Są też takie, których przeładowanie trwa dobrych kilkanaście sekund, ale są w stanie przebić najgrubszy pancerz. Wybór należy do Ciebie, czołgisto!
  • Wieża – wieżyczki stanowią łącznik pomiędzy działem a resztą czołgu. Są też miejscem, gdzie znajduje się załoga lub niektórzy jej członkowie. Dzięki wieżyczce czołg jest w stanie obrócić działo o 360 stopni (istnieją czołgi nie posiadający wieżyczki – ich działa są osadzone sztywno, a ruch armaty w poziomie i pionie jest bardzo ograniczony). Każda wieża ma swój pancerz. Dodatkowo każda charakteryzuje się szybkością obrotu czy zasięgiem widzenia.
  • Radio – radio jest uszami czołgisty – im większy zasięg sygnału, tym więcej „widzi”. Dzięki radiu gracz jest w stanie wyłapać pojazdy wroga ukrywające się na mapie. Prócz tego nasz czołg przechwytuje też sygnały od innych sojuszniczych czołgistów, dzięki czemu możemy poznać pozycje wroga bez konieczności podjeżdżania w pole rażenia jego działa. Ten moduł jest najważniejszym podzespołem dla zwiadowców i artylerii.
  • Silnik – stare przysłowie mówi “kto nie posmaruje, ten nie jedzie”. Czołg bez sprawnego silnika na nic się nie przyda na polu walki. Zanim doczłapiemy się do miejsca akcji, ta albo się już dawno zakończy, albo przemieści się w inne miejsce mapy. Należy pamiętać, że czołgi to nie lekkie autka i swoje ważą (najcięższe nawet niecałe 200 ton!). Potrzebują więc silnych “mięśni”, które pociągną ten ciężar. Z silnikami jest jak z radiem – im wyższy poziom, tym lepiej.
  • Podwozie/gąsienice – czołg bez stabilnego podwozia daleko nie zajedzie. Im wyższego poziomu podwozie, tym większy ciężar może na siebie przyjąć (każdy moduł swoje waży i może się zdarzyć tak, że podstawowe „gąski” nie udźwigną nowego działa czy wieżyczki). Dodatkowo lepsze gąsienice pozwalają sprawniej się poruszać naszemu kolosowi. Szybszy obrót czy bonus do prędkości zależy właśnie od lepszego podwozia.

Jeżeli poznaliście już podstawy budowy czołgów w WoT, pora przejść do konkretów, a mianowicie omówienie poszczególnych nacji. Od razu zaznaczamy, że nie będziemy omawiać każdej maszyny z osobna, gdyż ich liczba jest przytłaczająca. Postaramy się za to w kilku zdaniach podpowiedzieć Wam, czego możecie od danej nacji oczekiwać i czy jest warta uwagi.

SKĄD JESTEŚ, CZOŁGU?

Jak wspomnieliśmy na początku artykułu, obecnie w WoT znajduje się 10 nacji, które możecie rozwijać. Każda z tych narodowości to inne mocne i słabe strony pojazdów, które oferują. Pod koniec tego roku do gry zapewne dołączą nasi rodacy, chociaż na razie wiadomości na temat polskich czołgów są mocno reglamentowane. Nie zmienia to faktu, że obecny wybór jest spory i każdy na pewno znajdzie coś dla siebie. Przeskanujmy więc poszczególne drzewka i postarajmy się sprawdzić, czy maszyny w nich znajdujące się są warte zachodu.

1. USA (Stany Zjednoczone Ameryki)

czołgi USA (Stany Zjednoczone Ameryki) - PORADNIK WOT

Czołgi produkowane przez inżynierów zza oceanu cechują się przyzwoitą grubością pancerza, jednocześnie będąc w miarę mobilnymi pojazdami. Drzewko amerykańskie posiada aż 7 w pełni rozwiniętych gałęzi, w których znajdziemy dwie odnogi czołgów ciężkich (mobilne i zwinne T110E5 oraz posiadający magazynek bębenkowy T57 Heavy), dwie odnogi niszczycieli czołgów (bezwieżowe i elegancko opancerzone T110E3 oraz wieżowe T110E4), jedną gałąź czołgów średnich (legendarny M48 Patton), jedną gałąź czołgów lekkich (XM551 Sheridan) oraz artylerii (T92 HMC).

Nacja amerykańska jest najbardziej uniwersalnym krajem w grze. Czołgi, jakie w niej znajdziecie, nadają się i do tańca i do różańca – potrafią się odnaleźć w każdej sytuacji. Warto też zwrócić uwagę na mocno opancerzone maszyny wieżowe, które często są wykorzystywane w bitwach losowych, takie jak T29 czy T32. Dodatkowo (H)Amerykanie posiadają naprawdę przyjemne pojazdy na tierach pośrednich, których robienie będzie czystą przyjemnością (Hellcat, T20, M6 czy M40/M43).

Jeżeli szukacie linii, która nie jest skierowana na konkretną rozgrywkę, nacja USA może być dla Was dobrym wyborem.

2. Rzesza (Niemcy)

Czołgi Rzeszy (Niemcy) - PORADNIK WOT

Mimo iż obie wojny światowe dla Niemców skończyła się boleśnie, potomkowie Germanów pokazali, że mają coś do powiedzenia w wyścigu tanków. Ich potężne, ciężkie czołgi sieją postrach na polu bitwy, a to głównie za sprawą grubego pancerza i bardzo celnych dział. Niestety maszyny te okupują te zalety mobilnością, która jest największą wadą tej nacji i nie każdemu musi się to spodobać.

Niemcy obecnie posiadają drugie co do liczebności drzewko, bo liczące aż 9 gałęzi. Znajdziemy tutaj po dwie odnogi dla czołgów średnich (posiadające ogrom stali E 50 oraz zwinny i mobilny Leopard 1) oraz niszczycieli czołgów (jeżdżąca forteca z działem o największej penetracji w grze Jagdpanzer E 100 oraz zwinny nieuchwytny niczym nindża Grille 15). Dodatkowo aż trzy gałęzie dla czołgów ciężkich (król opancerzonych pojazdów Maus, potężna maszyna z wieżą z tyłu Pz.Kpfw. VII oraz nieodstającego od nich E 100) i po jednej dla dział samobieżnych (G.W. E 100) oraz czołgów lekkich (Rheinmetall Panzerwagen).

Czołgi niemieckie to głównie wspomniany pancerz oraz celne działo. Ciężkie czołgi, które znajdziecie w tym drzewku, są praktycznie nie do pokonania, kiedy znajdą dobrą miejscówkę i nadadzą odpowiedni kąt swojemu kadłubowi (o zasadzie kątowania w kolejnych częściach poradnika). Warto też zwrócić uwagę na niszczyciele czołgów tej nacji, które potrafią ustrzelić wroga z niemal drugiego końca mapy, wykorzystując swoje celne działa. Co więcej, Niemcy są drugim krajem w WoT pod względem liczby dostępnych maszyn (111), ustępując jedynie czołgom radzieckim o 6 pojazdów.

3. ZSRR (Związek Radziecki)

Czołgi ZSRR (Związek Radziecki) - PORADNIK WOT

Maszyny naszych braci ze wschodu to szybkie bestie. Dodatkowo mają przyzwoitą siłę ognia. Ciężkie czołgi Rosjan, takie jak IS-3 czy KW-4, potrafią nieźle namieszać na polu bitwy. Co więcej, ich niszczyciele czołgów to zabójcza broń na dystans, chociaż mocno niecelna. Poza tym, to właśnie ta nacja posiada akcent, który każdy Polak na pewno rozpozna – słynny czołg T-34-85, znany pod bardziej swojską nazwą “Rudy”.

Przyglądając się drzewku radzieckiemu, możecie dostrzec aż 12 (!) odnóg, które można wybadać – po cztery dla czołgów ciężkich (legendarny IS-7, IS-4, Ob. 277 oraz Object 705A) i średnich (T-62A, Object 140, Object 430U, K-91), dwie dla niszczycieli czołgów (obecnie najpotężniejszy czołg w grze Object 268 Version 4 oraz jego mniej interesujący brat Object 268) oraz po jednej dla czołgów lekkich (T-100 LT) i dział samobieżnych (Object 261).

O ile Niemców wyróżnia uniwersalizm, to w przypadku ZSRR można powiedzieć, że jest dużo i nierówno. Pojazdy radzieckie słyną z wręcz magicznego pancerza, który wybacza wiele błędów. Dodatkowo posiadają potężne działa, które niestety celności dorównują naszym kadrowiczom podczas Mistrzostw Świata w Rosji w piłkę nożną. Nie zmienia to faktu, że jeżeli szukacie nacji na początek, ZSRR jest idealnym kandydatem, zwłaszcza linia do IS-7. Robiąc tę dziesiątkę, na pewno szybko nauczycie się podstaw rozgrywki, przy okazji nie będąc karanym (zbytnio) za Wasze błędy.

4. Francja

Czołgi Francja - PORADNIK WOT

Francuzi są jak ich francuskie (nomen omen) pudelki – delikatne i kruche, ale potrafią przyzwoicie chapnąć. Tak w skrócie można opisać czołgi mistrzów uwodzenia i miłości. Maszyny francuskie cechują się średnim pancerzem, przy jednocześnie mocnym kopnięciu. Są szybkie i zwrotne. Jako jedne z nielicznych posiadają magazynek bębenkowy na 4-6 naboi (długi czas ładowania samego magazynku jest rekompensowany możliwością oddania nawet 6 zabójczych strzałów w przedziale 1-2 sekundowych). Czołgi francuskie to wymagające maszyny, nie wybaczające błędów kierowcy.

Samo drzewko rozwinęło się przez ostatnie lata i obecnie trójkolorowi mogą pochwalić się 7 gałęziami. Prym wiodą tutaj odnogi czołgów ciężkich (magazynkowy AMX 50 B i super-ciężki AMX M4 54) oraz czołgi średnie (legenda „medów”, Bat.-Châtillon 25 t, i dający radę AMX 30 B). Dodatkowo do wyboru mamy po jednej gałęzi czołgów lekkich (magazynkowy AMX 13 105), niszczycieli czołgów (Foch B) oraz artylerii (a jakże!) z magazynkiem – Bat.-Châtillon 155 58.

Jak widać na załączonym obrazku, francuskie pojazdy to głównie czołgi z magazynkiem, których styl gry jest dużo bardziej wymagający, niż to jest w przypadku czołgów ze zwykłym, jednostrzałowym działem. Stąd też taki rodzaj pojazdów nie jest dla każdego – granie takim czołgiem wymaga skrupulatnego obserwowania pola walki i ciągłej kalkulacji w żonglowaniu pociskami i samym magazynkiem. Jeżeli jednak opanujecie te umiejętności, „bębenki” odwdzięczą Wam się bajecznymi wynikami.

5. Wielka Brytania

Czołgi Wielka Brytania - PORADNIK WOT

Anglicy dołączyli do świata czołgów już jakiś czas temu i zostali od razu ciepło przyjęci. Czołgi angielskie nie cechują się może siłą ognia, za to w opancerzeniu mogą konkurować z czołgami USA. Jazda tymi bestiami da graczowi dużo przyjemności… o ile przyzwyczai się do kierownicy po lewej stronie.

Drzewko brytyjskie może nie jest tak okazałe, jak przedstawione wyżej, ale ma kilka smaczków, które mogą przyciągnąć uwagę graczy. Na obecną chwilę nacja ta może pochwalić się pięcioma odnogami, z czego aż dwie to gałęzie do niszczycieli czołgów (potwór z potężnym działem FV4005 oraz dobrze opancerzony i szybkostrzelny Badger). Dodatkowo gracze znajdą tutaj po jednej odnodze czołgów średnich (Centurion AX), czołgów ciężkich (Super Conqueror) oraz artylerii (Conqueror Gun Carriage). Warto zauważyć, że Brytyjczycy nie posiadają wysokopoziomowych czołgów lekkich, o co społeczność gry ma spore pretensje od lat.

Co do samego drzewka – jest ono nad wyraz spójne, gdyż każda jego odnoga jest warta uwagi. Przede wszystkim warto skupić się na czołgach średnich i ciężkich, gdyż są one bardzo uniwersalnymi maszynami, posiadającymi naprawdę magiczne działa. Nie należy również zapominać o jeżdżącym postrachu pojazdów FV4005, który potrafi zdmuchnąć czołg niższego tieru na strzał, oraz o zakurzonym już lekko CGC, który swoje lata świetności ma już za sobą, głównie przez wprowadzoną niedawno zmianę mechaniki artylerii.

6. Chiny

Czołgi Chiny - PORADNIK WOT

Maszyny Państwa Środka to głównie projekty zapożyczone od ZSRR, dlatego wiele czołgów na pewno będzie graczom dobrze znane. Nie znaczy to jednak, że Chińczycy nie produkowali swoich pojazdów. Ich autorskie stalowe potwory to cisi zabójcy atakujący przeciwnika nagle i bez ostrzeżenia.

Robiąc nację chińską, dużego wyboru raczej mieć nie będziecie. Obecnie do dyspozycji oddano niecałe 40 maszyn, podzielonych na 5 gałęzi drzewka. Najbardziej pożądanymi czołgami są pojazdy ciężkie, które stanową 40% dostępnych chińskich „dyszek” – WZ-111 5A oraz 113. Dodatkowo do dyspozycji graczy jest jedna odnoga czołgów średnich (121), lekkich (WZ-132-1) oraz niszczycieli czołgów (WZ-113G FT). Warto zwrócić uwagę, że większość dróg w drzewku miesza się ze sobą i do topowych pojazdów można dojść kilkoma gałęziami.

Podsumowując, o drzewku chińskim raczej nie można powiedzieć, że jest unikatowe. Wiele projektów to zapożyczenia z prac radzieckich inżynierów, stąd jeżeli zaczęliście przygodę z nacją ZSRR, Chińczycy raczej niczym nowym Was nie zaskoczą.

7. Japonia

Czołgi Japonia - PORADNIK WOT

Pojazdy smakoszy sushi to głównie maszyny bardzo zaawansowane technicznie oraz projekty, które powstały dużo później niż pozostałe pojazdy WoT. Czołgi te są szybkie, zwinne i wyposażone w nietuzinkowe rozwiązania techniczne, lecz niekoniecznie warte uwagi każdego gracza.

Na ten czas w grze znajdują się tylko dwie odnogi drzewka, a mianowicie czołgi średnie (zakończone STB-1) oraz czołgi super-ciężkie, będące wrzodem na… nosie wielu graczy, czyli Type 5 Heavy. Po drodze oczywiście można zauważyć mini-linię czołgów lekkich, ale z racji, że znajdują się na tierach II-IV, raczej nie są warte uwagi.

Jeżeli chodzi o drzewko japońskie, tutaj na wyróżnienie zasługuje linia ciężka, gdyż jest ona uznawana za najmniej zbalansowaną gałąź w całej grze. Stało się to przez ostatnie zmiany w topowych czołgach tej linii (Type 4 Heavy oraz Type 5 Heavy), które zyskały nowe działa – haubice. Skutkuje to tym, że prócz potężnego pancerza, który można przebić zazwyczaj jedynie dzięki złotej amunicji, czołgi te nie muszą praktycznie martwić się o zadanie obrażeń, bo każdy strzał z ich potężnej armaty kończy się trafieniem uszczuplającym punkty życia wroga o około 500.

Jeżeli szukacie bezstresowej linii – właśnie ją znaleźliście.

8. Czechosłowacja

Czołgi Czechosłowacja - PORADNIK WOT

Kiedy usłyszycie charakterystyczne “tuk, tuk, tuk, tuk. Ahooooj!” – to już wiecie, że koło Was przejechał czołg z linii czechosłowackiej. Pojazdy naszych południowych sąsiadów są w większości mieszanką z innych państw. Znajdziecie tutaj zarówno niemieckie “lolki”, jak i radzieckie średniaki. Jest za to jeden plus, w którym czołgi czechosłowackie mogą się wykazać – działa bębenkowe!

Czechosłowacy mogą poszczycić się tylko jedną odnogą czołgów, na którą składają się maszyny lekkie i średnie. Warto jednak do nich przysiąść, gdyż dwa topowe tiery (Škoda T 50 i TVP T 50/51) posiadają magazynki, których szybkość przeładowania jest dużo większa, niż to ma miejsce u Francuzów. Stąd też jeżeli podobają Wam się pojazdy z bębenkiem – warto zwrócić uwagę na „pepików”.

9. Szwecja

Czołgi Szwecja - PORADNIK WOT

Szwedzkie maszyny zawitały w grze rok temu i od razu narobiły zamieszania. Głównym powodem jest specyficzny system podwozia u ichniejszych niszczycieli czołgów, który pozwala przełączać się pomiędzy dwoma trybami – oblężniczym i jazdy. Tryb jazdy pozwala bez stresu poruszać się po mapie, lecz ogranicza mocno celowanie i ostrzał wroga. Głównym powodem jest brak wieży oraz sztywne zamocowanie działa do kadłuba TD-ka. Sprawa zmienia się o 180°, kiedy nasza maszyna przejdzie w tryb oblężniczy, w którym traci znacznie na mobilności, ale staje się równocześnie jednoosobową maszyną do zabijania.

Szwedzi pojawili się w grze z dwoma odnogami. Pierwszą z nich jest wspomniana akapit wyżej wyjątkowa gałąź niszczycieli czołgów, której uwiecznieniem jest Strv 103B. Drugą gałęzią są magazynkowe czołgi ciężkie z potężną warstwą stali na wieżach, gdzie na szczycie znajdziemy Kranvagena.

Jak widać, szwedzkie drzewko jest bardzo wyjątkowe i może być przyczyną, dla której z WoT zostaniecie na dłużej. O ile lubicie takie dziwne eksperymenty – my owszem!

10. Włochy

Czołgi Włochy - PORADNIK WOT

Ostatnią pełną nacją, jaka pojawiła się w World of Tanks, są Włosi. To, co wyróżnia ten kraj, to specjalny system doładowywania pocisków. Jest to wyjątkowa funkcja, która w odróżnieniu od standardowych magazynków, które muszą przeładowywać cały klip, pozwala doładowywać (stąd nazwa) pociski pojedynczo. Dzięki temu gracz może sam decydować, czy lepiej wpakować w czołg cały magazynek, czy jednak stosować taktykę jak w pojazdach ze standardowym działem. Wybór zależy od Was.

Po zawitaniu Włochów do gry, na graczy – którzy chcieli zakosztować poprowadzenia pojazdów miłośników spaghetti – czekała tylko jedna gałąź, która kończy się na Progetto M40 mod. 65. Nie zmienia to faktu, że to właśnie ta jedna odnoga jest tym, co przyciąga graczy do tej nacji. No i jeszcze oczywiście sam Gianluigi Buffon, który został oficjalnym patronem Włochów w grze. Forza Italia!

11. Polska (?)

W grze znajduje się jeszcze oczywiście jedna nacja, a mianowicie… Polska. Niestety obecnie dostępny w niej jest tylko jedne czołg Premium – Pudel. Na resztę przyjdzie nam poczekać jeszcze trochę, ale deweloperzy przebąkują, że jeszcze w tym roku pełne drzewko zawita do gry.

Na tym kończymy tę część poradnika do World of Tanks. Mamy nadzieję, że niniejszy artykuł chociaż w niewielkim stopniu nakierował Was co do wyboru pierwszej nacji w grze. Jeżeli tak, zostawcie pozytywny komentarz oraz oczekujcie kolejnej odsłony serii, gdzie dowiecie się co nieco o podstawowych mechanikach gry, takich jak matchmaking czy zasady liczenia penetracji pocisków. Do tego czasu jeżeli będziecie chcieli znaleźć więcej informacji na temat WoT’a, zapraszam na stronę internetową naszego partnera rykoszet.info. Znajdziecie tam codzienną porcję najnowszych wiadomości z World of Tanks.

Dzisiejszy tekst jest kolejną częścią z serii poradników przeznaczonych dla nowych graczy, dlatego jeżeli jesteś doświadczonym graczem i chciałbyś zachęcić kolegów do wspólnej gry koniecznie poleć naszą serię artykułów związanych z grą World of Tanks. Do zobaczenia na polu bitwy!

Poradnik World of Tanks

Rozdział 1Jak zacząć grać w World of Tanks– rejestracja, instalacja, konfiguracja oraz wprowadzenie do gry
Rozdział 2Od czego zacząć grę w World of Tanks– poruszanie się po menu, zarządzanie garażem, opcje premium i jak korzystać z samouczka
Rozdział 3Jaki czołg wybrać w World of Tanks– wszystkie niezbędne informacje o czołgach i ich rodzajach wraz z szczegółowym opisem poszczególnych nacji
Rozdział 4Zniszcz i nie daj się zniszczyć w World of Tanks– jak przebijać wrogie czołgi oraz jak samemu bronić się przed penetracją, czyli jak zniszczyć przeciwnika samemu pozostając przy życiu
Rozdział 5Wszystko, co musisz wiedzieć o załodze w World of Tanks- po przeczytaniu tego rozdziału, szkolenie załogi na pewno nie będzie stanowić dla Was żadnego problemu, a wszelkie wskazówki pomogą Wam jeszcze lepiej wykorzystać czołgowy potencjał.
Rozdział 6JUŻ WKRÓTCE!– już wkrótce… poznacie podstawowe taktyki oraz to w jaki sposób naliczane jest doświadczenie i kredyty za nasze wyczyny na polu walki!
BONUSM22 Locust za darmo w World of Tanks!- czołg premium M22 Locust za darmo dla nowych graczy
Nasz poradnik, podzielony na rozdziały, przeznaczony jest dla nowych graczy. Jeżeli jesteś doświadczonym graczem i chciałbyś zachęcić kolegów do wspólnej gry, koniecznie poleć naszą serię artykułów związanych z grą World of Tanks. Do zobaczenia na polu bitwy!

Dołączcie do naszej grupy Facebookowej – Testerzy Gier, aby dzielić się ciekawymi promocjami z naszą społecznością, zachęcamy także do polubienia naszego fanpage, aby być na bieżąco z newsami ze świata gier. Jeżeli lubicie także oglądać recenzje z gier zostawcie suba na naszym kanale YouTube.

I oczywiście – odwiedźcie nas na Discordzie!

Hej! Jestem MiqT i lubię czołgi :). Ciekawy świata tez jestem!

MiqT

MiqT

Hej! Jestem MiqT i lubię czołgi :). Ciekawy świata tez jestem!