Czytając piątą część naszego poradnika, możemy założyć, że poprzednie cztery odsłony zostały przez Was przyswojone perfekcyjnie, a podstawy World of Tanks nie są już dla Was żadną tajemnicą. Wiecie zatem jak założyć konto, dołączyć do bitwy czy jak być efektywnym na polu walki. Czas zatem zagłębić się nieco w szczegóły, a mianowicie… załogę. W dzisiejszej części naszego poradnika do WoT dowiecie się, jak szkolić załogantów oraz co wpływa na ich umiejętności. Do dzieła!
Zanim jednak przejdziemy do omówienia załogi, chcemy Wam przypomnieć, że możecie zacząć przygodę z World of Tanks z lekką przewagą nad innymi graczami. Wystarczy zarejestrować się do gry przez TEN linkTEN LINK, a do Waszego garażu trafi unikatowy czołg Premium III poziomu M22 Locust. Zakładając konto wykorzystując nasz link wspieracie nasz portal oraz umożliwiacie powstawanie nowych rozdziałów poradnika. Dodatkowo czołg premium na pewno ułatwi Wam pierwsze mecze!
UCZ MNIE, MISTRZU GUSTLIKU!
W World of Tanks czołgi nie prowadzą się same. Każda maszyna wymaga odpowiednio przeszkolonej załogi, która wzmocni parametry danego pojazdu. W zależności od czołgu, liczba załogantów może się różnić – czasami dana maszyna wymaga dwóch załogantów, są tez takie czołgi, których danego typu czołgisty nie potrzebują do obsługi wcale. Standardowa czołgowa ekipa składa się z 5 czołgistów:
|
Dowódca |
Dowódca to oczy Twojego czołgu. Dobrze wyszkolony szef pozwala graczowi zauważyć wraży czołg wcześniej, niż inni współtowarzysze broni. Kierując jego szkolenie na odpowiednie tory (wybierając przydatne umiejętności), możemy sprawić, że dobry dowódca będzie w stanie zastąpić poległych żołnierzy z innego stanowiska. |
|
Celowniczy |
Ten członek załogi ma za zadanie wycelować działo we wrogi czołg i strzelić do niego z jak największą dokładnością i w jak najkrótszym czasie. Im lepiej wyszkolony celowniczy, tym czas celowania jest krótszy, a strzały są bardziej precyzyjne. |
|
Ładowniczy |
Jeśli oglądaliście „Czterech Pancernych”, to wiecie, że ładowniczy reaguje na hasło „Odłamkowy ładuj!”. Ten czołgista ma za zadanie przeładować naszą armatę tak szybko, jak to tylko się da. Im lepiej wyszkolony ładowniczy, tym szybciej oddajemy strzały. |
|
Kierowca – Mechanik |
Bez dobrego kierowcy czołg nie ma prawa sprawnie poruszać się po polu bitwy. Szkoląc kierowcę, zyskujemy lepszą prędkość oraz manewrowość pojazdem. Dodatkowo kierowca może wyuczyć się kilku przydatnych umiejętności, które pozwolą nam np. na szybszą jazdę po trudnym terenie lub taranowanie wrogich czołgów z mniejszą szkodliwością dla nas samych. |
|
Radiooperator |
Radiooperator to uszy naszej maszyny. Odbiera on sygnał od członków drużyny i sam nadaje informacje innym o ruchach wroga. Im lepszy radiooperator, tym z większego obszaru mapy otrzymujemy informacje o położeniu sojuszniczych, jak i wrogich czołgach. |
Im więcej bitew stoczy dana załoga, tym więcej doświadczenia zbierze (pokazywanego w normalnych jednostkach w opisie załoganta oraz w przeliczeniu na procent przy jego awatarze). Kiedy dany czołgista osiągnie 100%, będzie można dla niego wybrać umiejętność, w której się będzie szkolił dalej. Każdy czołgista może nauczyć się nowych umiejętności i atutów. Czym się różnią? Atuty zaczynają „działać” jedynie wtedy, kiedy załogant osiągnie w nim 100% biegłości. Umiejętności natomiast zaczynają być aktywne od razu po wybraniu do nauki. Przy zatrudnieniu nowego członka/członków załogi możemy wybrać, od jakiego poziomu wyszkolenia będzie zaczynał karierę w naszym czołgu:
|
NAZWA |
KOSZT |
PROCENT UMIEJĘTNOŚCI |
|
Kurs Przyspieszony |
za darmo |
50 % |
|
Szkoła Pułkowa |
20.000 |
75 % |
|
Akademia Pancerna |
200 |
100 % |
Po każdym awansie gracz może wybrać nową umiejętność lub atut dla czołgisty. Poniżej przedstawiamy spis wszystkich umiejętności i atutów dostępnych w grze:
UMIEJĘTNOŚCI (WSPÓLNE)
|
Kamuflaż |
Powoduje ograniczenie w dostrzeżeniu pojazdu na polu bitwy. Liczy się średni poziom całej załogi. Wartość kamuflażu wzrasta, gdy połączy się ową umiejętność z siatką kamuflażową. Umiejętność „uruchamia się” automatycznie po rozpoczęciu rozgrywki. Szczególnie przydatna podczas gry niszczycielami czołgów oraz zwiadowcami. |
|
Naprawa |
Przyspiesza naprawę uszkodzonych modułów. Liczy się średni poziom całej załogi. Umiejętność jest bardziej efektywna, gdy połączy się ją z zestawem naprawczym i/lub skrzynką z narzędziami. |
|
Gaszenie Pożaru |
Umiejętność zwiększa szansę ugaszenia pożaru. |
UMIEJĘTNOŚCI (DOWÓDCA)
|
Mentor |
Daje dodatkowe punkty doświadczenia całej załodze, oprócz Dowódcy (na każdy 1% umiejętności Dowódcy, reszta załogi otrzymuje 0,1%). |
|
Zwiad |
Zwiększa maksymalny zasięg pola widzenia. Bonus wynosi 0,2% na każdy poziom umiejętności. |
|
Wszechstronność |
Pozwala Dowódcy na osiągnięcie mistrzostwa w każdej kwalifikacji i zastąpienie rannych czołgistów. Kiedy ginie pierwszy czołgista, Dowódca zastąpi go ze sprawnością równą: poziom Dowódcy + 0,5% (max 50%). Następne zamiany wynoszą odpowiednio 25% i 12,5% (w zależności od ilości członków załogi). |
UMIEJĘTNOŚCI (CELOWNICZY)
|
Zbrojmistrz |
Umiejętność ta poprawia celność uszkodzonego działa o 0,2% na każdy poziom umiejętności. Jeżeli dwóch Celowniczych posiada tą umiejętność, liczony jest tylko bonus tego z większą wartością procentową. Umiejętność jest bardziej efektywna, gdy połączy się ją ze stabilizatorem pionowym. |
|
Strzał z Biodra |
Umiejętność zwiększa celność działa podczas obrotu wieży (redukuje karę za ruch wieżą o 0,075% ma każdy procent umiejętności – max 7,5%). Jeżeli dwóch Celowniczych posiada tą umiejętność, liczony jest tylko bonus tego z większą wartością procentową. Umiejętność jest bardziej efektywna, gdy połączy się ją ze stabilizatorem pionowym. |
UMIEJĘTNOŚCI (KIEROWCA-MECHANIK)
|
Hamowanie Sprzęgłem |
Umiejętność ta zwiększa prędkość obrotu pojazdu (0,05% na każdy procent umiejętności – max 5%). Hamowanie sprzęgłem jest bardziej efektywne w momencie połączenia z dodatkowymi ostrogami, 100-oktanową benzyną, 105-oktanową benzyną, olejem z Lend-Lease’u i/lub podkręconym regulatorem silnika. |
|
Gładka Jazda |
Umiejętność ta zwiększa celność w momencie strzelania w ruchu (0,04% na każdy procent umiejętności – max 4%). Bonus nie jest uznany podczas postoju lub obrotu w miejscu. Gładka jazda staje się bardziej efektywna w połączeniu ze stabilizatorem pionowym. |
|
Jazda Terenowa |
Umiejętność ta zmniejsza opór gruntu w czasie jazdy na miękkim lub lekko rozmokłym gruncie (0,1% na każdy procent umiejętności – max 10% na terenie miękkim oraz 0,025% na każdy procent umiejętności – max 2,5% na terenie rozmokłym). Mniejszy opór gruntu zwiększa manewrowość czołgu i jego przyspieszenie. Jazda Terenowa jest bardziej efektywna w połączeniu z dodatkowymi ostrogami. |
|
Kontrolowane Uderzenie |
Umiejętność ta zmniejsza obrażenia Twojego pojazdu wynikające ze zderzenia i równocześnie zwiększa obrażenia zadawane wrogiemu czołgowi. Kontrolowanie uderzenie działa tylko, gdy oba pojazdy znajdują się w ruchu, ale nie działa w przypadku uderzenia w pojazd sojuszniczy. |
UMIEJĘTNOŚCI (RADIOOPERATOR)
|
Wzmacnianie Sygnału |
Umiejętność ta zwiększa zasięg sygnału. Jeżeli dwóch radiooperatorów posiada tę umiejętność, to tylko wyższy poziom umiejętności jest brany pod uwagę. |
|
Rozeznanie w Sytuacji |
Umiejętność ta zwiększa zasięg widzenia. Jeżeli dwóch radiooperatorów posiada tę umiejętność, to tylko wyższy poziom umiejętności jest brany pod uwagę. Umiejętność ta jest bardziej efektywna w połączeniu z umiejętnością zwiadu. |
|
Wszechstronność |
Umiejętność ta zwiększa zasięg sygnału sprzymierzonych pojazdów. Jeżeli dwóch radiooperatorów posiada tę umiejętność, to tylko wyższy poziom umiejętności jest brany pod uwagę. |
ATUTY (WSPÓLNE)
|
Towarzysze Broni |
Atut ten zwiększa efektywność wszystkich kwalifikacji, umiejętności i atutów dla całej załogi o 5%. Zwiększa także efektywność umiejętności kamuflaż, naprawa i gaszenie pożaru o 5%. Towarzysze Broni zaczyna działać w momencie osiągnięcia 100% przez wszystkich członków załogi. Atut ten jest bardziej efektywny w połączeniu z ulepszoną wentylacją oraz dodatkowymi racjami bojowymi. |
ATUTY (DOWÓDCA)
|
Szósty Zmysł |
Atut ten pozwala Dowódcy stwierdzić, że jego pojazd został wykryty przez wroga (po 3 sekundach po wykryciu pokazuje się ikonka żarówki). Po kilku chwilach ikonka żarówki znika, bez względu na to, czy nasz czołg jest ciągle widoczny, czy też nie. Atut ten nie pokazuje, czy czołg jest znowu ukryty przed wrażym wzrokiem. Szósty zmysł działa dopiero w momencie osiągnięcia 100% wyszkolenia tego atutu. |
|
Orle Oko |
Atut ten pozwala Dowódcy dostrzec krytycznie uszkodzone moduły w pojazdach, na które patrzy (po 4 sekundach pod pojazdem wroga pojawiają się spis wszystkich uszkodzonych lub zniszczonych elementów czołgu). Orle Oko działa dopiero w momencie osiągnięcia 100% wyszkolenia. |
ATUTY (CELOWNICZY)
|
Snajper |
Ten atut zwiększa szansę na trafienie załogi wrogiego pojazdu lub uszkodzenie jego modułów. Snajper działa dopiero w momencie osiągnięcia 100% wyszkolenia i tylko w połączeniu z pociskami PP i PK (nie uwzględnia pocisków HE). |
|
Wyznaczony Cel |
Atut ten sprawia, że wrogowie, w których stronę celujesz, są widoczni dwie sekundy dłużej. Atut działa dopiero w momencie osiągnięcia 100% wyszkolenia. Jeżeli dwóch celowniczych go posiada, to ich efekt się nie kumuluje. |
ATUTY (KIEROWCA-MECHANIK)
|
Czystość i Porządek |
Atut ten zmniejsza szansę zapłonu silnika przez obniżenie liczby wycieków oleju (o 25%). Czystość i Porządek działa dopiero w momencie osiągnięcia 100% wyszkolenia. |
ATUTY (RADIOOPERATOR)
|
Żądza Zemsty |
Atut ten pozawala radiooperatorowi przeżyć zniszczenie czołgu i przez kolejne dwie sekundy informować sojuszników o pozycji wroga. Żądza zemsty działa dopiero w momencie osiągnięcia 100% wyszkolenia. Jeżeli dwóch radiooperatorów posiada ten atut, ich efekt nie kumuluje się. |
ATUTY (ŁADOWNICZY)
|
Bezpieczne Magazynowanie |
Atut ten zwiększa odporność magazynu amunicji (o 12,5%), gdyż pociski nie są układane bezpośrednio obok siebie. Bezpieczne magazynowanie działa dopiero w momencie osiągnięcia 100% wyszkolenia. Jeżeli dwóch ładowniczych posiada ten atut, ich efekt się nie kumuluje. Atut ten jest bardziej efektywny w połączeniu z mokrym magazynem amunicji. |
|
Intuicja |
Atut ten daje o 17% większe szansę na załadowanie prawidłowego pocisku w momencie zmiany typu ładowanej amunicji. Intuicja działa dopiero w momencie osiągnięcia 100% wyszkolenia. Działo musi zostać ponownie załadowane, aby wystąpiła szansa zadziałania atutu. Jeżeli dwóch ładowniczych posiada ten atut, ich efekt się kumuluje (a więc bonus wynosi wtedy 34%). |
|
Zastrzyk Adrenaliny |
Atut ten zwiększa o 9,1% szybkość przeładowywania w momencie, gdy poziom punktów wytrzymałości czołgu spadnie poniżej 10%. Zastrzyk Adrenaliny działa dopiero w momencie osiągnięcia 100% wyszkolenia. Jeżeli dwóch ładowniczych posiada ten atut, ich efekt nie kumuluje się. Zastrzyk Adrenaliny jest bardziej efektywny w połączeniu z mechanizmem dosyłającym. |
Każdemu czołgiście można zresetować umiejętności i atuty, a potem wybrać nowe. Niestety wiążę się to z pewnymi opłatami:
- Resetowanie za darmo – tracimy 20% ogólnego poziomu umiejętności/atutu (ze 100% na 80%).
- Resetowanie za kredyty – tracimy 10% ogólnego poziomu umiejętności/atutu (ze 100% na 90%).
- Resetowanie za złoto (200 ) – nie tracimy nic z ogólnego poziomu umiejętności/atutu (zostaje 100%).
DEJ MNIE PUNKTÓW WIELE
Oczywiście punkty doświadczenia nie spadają Wam z nieba. Aby Wasza załoga zyskała wyższy poziom, musicie się sporo napocić i rozegrać pokaźną liczbę bitew. Warto tez dodać, że im dalej w las, tym więcej drzew – co oznacza, że kolejne umiejętności będziecie wbijać coraz wolniej i coraz więcej punktów doświadczenia będą one wymagały. A za co dokładnie przyznawane są punkty „expa”? Istnieje wiele czynników, a same punkty przyznawane są zarówno w bitwie, jak i po walce.
DOŚWIADCZENIE (PODCZAS BITWY)
Przystąpienie do bitwy |
Nic |
Wykrycie wroga po raz pierwszy |
Mały bonus; podwójny za Działo Samobieżne |
Zadanie obrażeń wykrytemu przez Ciebie wrogowi |
Bonus zależny od ilości uszkodzeń i tieru czołgu wroga |
Zadanie obrażeń wroga, który zniknął z radaru |
Zadanie obrażeń wrogowi, który został wykryty przez członka drużyny |
Zadanie obrażeń wrogowi przez sojusznika, którego Ty wykryłeś |
50% punktów, które zadał sojusznik dzieloną na ilość wszystkich czołgistów, którzy trafili w czołg wroga |
Zadanie obrażeń krytycznych (moduł/załoga) |
Mały bonus zależny od poziomu wrogiego czołgu; liczy się tylko pierwsze uszkodzenie modułu |
Wyeliminowanie wroga przez zabicie całej załogi |
Bonus równoznaczny ze zniszczeniem czołgu |
Zniszczenie wroga |
Mały bonus zależny od tieru przeciwnika |
Prowadzenie walki na bliską odległość |
Mały bonus zależny od odległości – od 200 metrów |
Zdobycie punktów zajmowania bazy wroga |
od 0 do 100 punktów; baza musi zostać przejęta |
Zresetowanie punktów zajmowanej przez przeciwnika sojuszniczej bazy |
od 0 do 100 punktów |
Całkowite zajęcie bazy przeciwnika |
Mały bonus |
DOŚWIADCZENIE (PO BITWIE)
Przetrwanie bitwy |
Bardzo mały bonus |
Ocena kooperacji z innymi graczami |
Bonus za zadanie wspólnie z sojusznikami obrażeń wrogowi |
Przegrana |
Nic |
Remis |
Nic |
Zwycięstwo |
Bonus równy 1.5x |
Zwycięstwo w wojnie klanów |
50% doświadczenia od przeciwników dzielony na wszystkich członków zespołu |
Aktywne konto Premium |
Bonus równy 1.5x |
Wygranie pierwszej bitwy w dzień |
Bonus równy 2.0x lub więcej (zależny od wydarzenia) |
Opuszczenie bitwy w czasie ładowania/odliczania |
Brak bonusu za przystąpienie, możliwe uzyskanie innych bonusów dopóki czołg nie zostanie zniszczony |
Opuszczenie bitwy po jej rozpoczęciu |
Mała kara z uzyskanych bonusów w czasie bitwy |
Zadanie obrażeń sojusznikowi |
Mała kara |
Otrzymanie obrażeń od sojusznika |
Nic |
Nie można też zapomnieć, że istnieje też sporo dodatkowych mnożników, nazwanych w grze „rezerwami osobistymi”, które pomogą Wam przez określony czas wbijać większą liczę PD na bitwę. Zazwyczaj są one przyznawane w każdym evencie, co skutkuje tym, że będą Wam się „walać” po magazynie w ilościach hurtowych. Nie marnujcie ich i odpalajcie za każdym razem, kiedy chcecie dłużej posiedzieć przy grze. Możecie tylko zyskać. Na koniec warto wspomnieć, że w grze są pewne restrykcje, przez które gracz może nie uzyskać cennego doświadczenia. Należą do nich:
- Uszkodzenie sojusznika oznaczonego jako „team killer”;
- Bycie oznaczonym jako „team killer”. Co więcej – jest duża szansa na uzyskania blokady konta;
- Strzał za tak zwane „zero”, czyli brak przebicia pancerza lub trafienie w gąsienice;
- Zniszczenie modułu, który został zniszczony już wcześniej;
- Zdobycie tytułów i medali.
Jak widać na załączonym „obrazku”, czynników wpływających na Waszą załogę jest mnóstwo. Nie zmienia to jednak faktu, że najwięcej zależy od Waszych umiejętności i tego, co pokażecie na polu walki. Jeżeli jesteście aktywnymi czołgistami, gra zawsze Was nagrodzi odpowiednią liczbą punktów doświadczenia.
KONIEC SZKOLENIA
Na tym kończymy dzisiejszą lekcję. Po niej szkolenie załogi na pewno nie stanowi dla Was żadnego problemu, a wszelkie wskazówki pomogą Wam jeszcze lepiej wykorzystać czołgowy potencjał. Na koniec standardowa prośba – jeżeli Wam się artykuł spodobał, zostawcie odpowiedni odzew w komentarzach. Równocześnie jeżeli macie jakieś pomysły czy pytania co do kolejnych „odcinków” – piszcie śmiało! Na pewno postaramy się poruszyć każdy temat, który Was trapi w World of Tanks!
Chcecie więcej i czołg premium to za mało? Sprawdźcie najnowsze kody promocyjne World of Tanks, dzięki którym będziecie mogli zdobyć rezerwy osobiste, dodatkowe misje oraz inne darmowe bonusy!
Jeżeli chcecie znaleźć więcej informacji na temat WoT’a, zapraszam na stronę internetową naszego partnera rykoszet.info. Znajdziecie tam codzienną porcję najnowszych wiadomości z World of Tanks.
Poradnik World of Tanks
Nasz poradnik, podzielony na rozdziały, przeznaczony jest dla nowych graczy. Jeżeli jesteś doświadczonym graczem i chciałbyś zachęcić kolegów do wspólnej gry, koniecznie poleć naszą serię artykułów związanych z grą World of Tanks. Do zobaczenia na polu bitwy!
Dołączcie do naszej grupy Facebookowej – Testerzy Gier, aby dzielić się ciekawymi promocjami z naszą społecznością; zachęcamy także do polubienia naszego fanpage, aby być na bieżąco z newsami ze świata gier. Jeżeli lubicie także oglądać recenzje gier, zostawcie suba na naszym kanale YouTube.
I oczywiście – odwiedźcie nas na Discordzie!
Hej! Jestem MiqT i lubię czołgi :). Ciekawy świata tez jestem!
Pamiętaj, aby przed zakupem zawsze sprawdzać cenę → Najniższe ceny gier znajdziesz na Ceneo.
Kupując za pośrednictwem naszego linku wspierasz rozwój naszego portalu, dziękujemy!
Dzięki, że doceniłeś nasz wkład i przeczytałeś ten wpis do końca! Jesteś częścią naszej społeczności i to od Ciebie zależą nasze dalsze kroki. Możesz nam pomóc:
- zostawiając komentarz - wiele się nie napracujesz, a my dowiemy się na czym Ci zależy,
- polub nasz fanpage na Facebooku, żebyś z łatwością otrzymywał informacje o naszej działalności,
- daj znać znajomym - razem stworzymy wielką społeczność "Testerów Gier",
- zasubskrybuj nasz kanał YouTube jeżeli chciałbyś, abyśmy publikowali więcej filmów.
|
Pingback: Jak zacząć grać w World of Tanks #5 – Poradnik WoT na TesterGier.pl – rykoszet.info