Europa Universalis 4: Top 5 modów do EU4

Europa Universalis IV znana również jako EU4 jest jedną z najlepszych (o ile nie najlepszą) gier od szwedzkiego wydawnictwa Paradox Interactive. Jest to również gra bardzo kontrowersyjna z powodu polityki wydawniczej firmy, a dokładnie dużej ilości płatnych dodatków, tak zwanych DLC. Dla fanów wygląda to tak, jak gdyby przed wydaniem gry Paradox wyciął część kontentu, delikatnie go usprawnił, a następnie udostępnił jako dodatek.

Niby nie brzmi to źle, jednakże gdy za kilka mechanik trzeba wydać kilkanaście dolarów, to człowiekowi z Europy Wschodniej nóż się w kieszeni otwiera. Jedną z rzeczy, która wyróżnia Paradox jest to, że strategie tego studia są absolutnie modyfikowalne, a ich ilość jest ogromna. Niektóre zajmują się sprawami kosmetycznymi. Inne zmieniają balans jednostek czy idei. Kolejne, wyglądem mapy, która potrafi wyglądać odrobinę vintage. Jeszcze inne są tak zwanymi overhaul – potrafią bardzo mocno zmodyfikować rozgrywkę, poprzez zmianę idei państwa, dodać nawet do kilkuset nowych prowincji czy dodawać absolutnie nowe mechaniki, takie jak poziom edukacji prowincji czy utrzymanie administracji państwowej.

W tej krótkiej liście pokażę wam top 5 modów do EU4, opierając się na moich prywatnych odczuciach i opiniach innych graczy.

Miejsce piąte: Imperium Universalis

Jest to modyfikacja nowa, która jeszcze niedawno była w wersji beta. Cofamy się w niej w czasie o dwa tysiące lat, do roku 595 przed naszą erą. Pierwszą zauważalną zmianą jest mapa gry – nie uświadczymy w niej obydwu Ameryk, Australii, Oceanii i połowy Afryki. Do dyspozycji dostajemy zmodyfikowaną Europę, Bliski Wschód, północną i wschodnią Afrykę i Azję. Możemy zaobserwować również potężnie zwiększoną ilość prowincji. Wszystkie kraje mają absolutnie nowe idee, a religie – nowe mechaniki.

Zaczynając grę od początku nie uświadczymy chrześcijaństwa, lecz Zaratustrianizm, Mitraizm czy panteon grecki. Dużą nowością jest mechanika wasali, którzy mają różne poziomy niezależności i mogą mieć własnych wasali, co świetnie widać po Fenicji – jest poddanym Babilonu, jednakże sama Fenicja jest władcą Kartaginy. Szalenie interesująca mechanika. Do tego zmieniony jest system rozwoju miast – prowincje są rozwijane poprzez eventy, a nie sztuczne wydawanie punktów.

Link: https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=679204773&searchtext=

Miejsce czwarte: Extended Timeline

Jest to prawdopodobnie najpopularniejsza modyfikacja w historii czwartej części serii Europa Universalis. Pozwala ona cofnąć się w czasie i zacząć grę w drugim roku naszej ery.

Modyfikacja nie wprowadza zbyt dużej ilości nowych mechanik, jednakże na ogromny szacunek zasługuje potężna ilość nowych eventów i religii wprowadzonych do rozgrywki. Każdy większy kraj ma również swoje unikalne idee, które są jednakże mało zbalansowane moim zdaniem. Sam nie spędziłem zbyt dużo czasu używając Extended Timeline, jednakże trafił na moją listę top 5 modów do EU4 jako pewien hołd wobec ciężkiej i solidnej pracy, jaką wykonał twórca tej modyfikacji. No i daje on potężną frajdę, gdy podbijasz Mińsk polskim wojskiem pod dowództwem generała Andrzeja Dudy.

Link: https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=217416366&searchtext=

Miejsce trzecie: Veritas et Fortiduto

„Prawda i odwaga” jest jedną z najbardziej rozbudowanych modyfikacji w grze Paradoxu. Dodaje ona nowe statystyki, prowincje i mechaniki, takie jak na przykład: poziom poddaństwa w prowincji, bądź do kogo ona głównie należy – arystokracji, kościoła, zakonu rycerskiego, mieszczaństwa czy jest to ziemia podległa bezpośrednio królowi. Generalnie system rozwoju prowincji został bardzo rozbudowany. Zmienia ona również stosunki wasalne – nie można od tak po prostu zacząć aneksji poddanego- trwa to latami i jest pokazane przez różne stopnie integracji administracyjnej i wojskowej.

Dodano również dużo nowych prowincji i państw. Mamy też absolutnie inne idee, które wzajemnie się wykluczają. Zmieniono również datę rozpoczęcia gry – możemy zacząć w czasie, w którym półwysep iberyjski nie był zjednoczony, a Polska była pod rządami Kazimierza Wielkiego.

Nie wiedziałem, na którym miejscu dokładnie umieścić veritas et fortiduto na mojej liście top 5 modów do EU4, gdyż jest to jedna z moich ulubionych modyfikacji, jednakże minimalnie przegrała ona z następnymi pozycjami.

Link: https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?l=polish&id=363370798

Miejsce drugie: Common Universalis

Jest to chyba dzieło, w które grałem najdłużej z mojej listy top 5 modów do EU4. I trudno mi wyjaśnić w sumie – dlaczego? Jednym z najważniejszych argumentów będzie zmieniony rodzaj corowania prowincji, który zapobiega masowemu blobowaniu w grze. Oczywiście, można robić to w starym stylu poprzez wydawanie punktów administracyjnych, jednakże koszta zostały zmienione. Cory jednakże robią się… same. Potrzeba na to czasu. Im bardziej obca kultura, bądź religia prowincji tym będzie to trwać dłużej. Bardzo ważny jest czas zmniejszania separatyzmu w prowincji, który daje nam np. jedna z idei w humanizmie.

Zmieniono również system developmentu prowincji. Nie można już dziko klikać przycisku. W dodatku trzy podstawowe współczynniki zostały zmienione na rozwój handlowy, produkcji i rolnictwa. Odpowiednie budowle i edykty zmniejszają czas potrzebny na rozwój. Tak samo współczynnik development cost został zmieniony na development time. W modyfikacji zmieniono również działanie kompanii handlowych czy Chin.

Jest to moja ulubiona pozycja w tym rankingu top 5 modów do EU4.
link: https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=762484245

Miejsce pierwsze: MEIOU and Taxes

Parafrazując popularny nagłówek z pewnej strony informacyjnej – jest to potężna modyfikacja. Ilość zmian jest ogromna – wprowadzono kilkaset nowych prowincji do gry. Nie ma żadnych „pustych” prowincji. Zmieniono system reformacji. Wprowadzono nowe „rangi państwa” – zależnie od jego wielkości i rozwoju dostajemy różne minusy i bonusy. Modyfikacja ma również kilka oddzielnych submodów, jak większość dobrych produkcji cofa nas bardziej w czasie niż do roku 1444.

Ma zasłużone pierwsze miejsce w mojej liście top 5 modów do EU4. I na tym kończy się również mój opis tej modyfikacji. Z tego względu, iż jest ona po prostu zbyt obszerna, by ją opisać. Jedyną uwagą jest to, że bardzo mocno obciąża ona nasz system, dlatego potrzeba do niej lepszego sprzętu niż do podstawowego eu4.

link: http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=962223737

Nie uwzględniłem oczywiście wszystkich interesujących modyfikacji do Europy Universalis, gdyż zwyczajnie jest ich za dużo. Jest to również lista czysto subiektywna – prawdopodobnie większość graczy nie zgodzi się z moim rankingiem. Jeśli sądzisz, że lista powinna być absolutnie inna – daj znać w komentarzu!

Zapraszam również do przeczytania artykułu na temat innej gry studia Paradox Interactive:

Tyranny – czyli pierwsze RPG naprawdę progresywne?


Pamiętaj, aby przed zakupem zawsze sprawdzać cenę → Najniższe ceny gier znajdziesz na Ceneo.
Kupując za pośrednictwem naszego linku wspierasz rozwój naszego portalu, dziękujemy!


Dzięki, że doceniłeś nasz wkład i przeczytałeś ten wpis do końca! Jesteś częścią naszej społeczności i to od Ciebie zależą nasze dalsze kroki. Możesz nam pomóc:

  • zostawiając komentarz - wiele się nie napracujesz, a my dowiemy się na czym Ci zależy,
  • polub nasz fanpage na Facebooku, żebyś z łatwością otrzymywał informacje o naszej działalności,
  • daj znać znajomym - razem stworzymy wielką społeczność "Testerów Gier",
  • zasubskrybuj nasz kanał YouTube jeżeli chciałbyś, abyśmy publikowali więcej filmów.

Maksymilian Goszczycki

Absolwent Bezpieczeństwa Wewnętrznego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, specjalizujący się w sprawach terroryzmu oraz konfliktów międzynarodowych i społecznych. Wychowany na strategiach fan RPG-ów. Od lat „złoty” gracz Ligi Legend. Zakochany w „małym trójmieście kaszubskim” i wiecznie tęskniący ku stolicy pierników.

2 komentarze do “Europa Universalis 4: Top 5 modów do EU4

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *