Fallout: A Post Nuclear Role Playing Game ma 20 lat!

O, jesteś wreszcie. Dobrze. Mamy problem. I to wielki.

Chip kontrolera naszego systemu oczyszczania wody wyzionął ducha. Nie możemy zbudować kolejnego, a system jest zbyt skomplikowany, żebyśmy mogli tworzyć obejścia. Mówiąc krótko: kończy nam się woda pitna. Nie ma wody – nie ma Krypty.

To jest bardzo ważna sprawa. I szczerze uważam, że tylko Ty możesz coś tu zdziałać. Musisz odszukać ten chip. Liczymy, że mamy cztery do pięciu miesięcy, zanim skończą się zapasy wody. Potrzebujemy tego chipu. Na Twojej mapie zaznaczyłem lokalizację innej Krypty. Dobre miejsce, żeby sprawdzić.

Bądź bezpieczny, OK?

Takimi słowami witał nas Fallout: A Post Nuclear Role Playing Game autorstwa świętej pamięci studia Interplay równo 20 lat temu.

Do serii Fallout podchodziłem wielokrotnie, choć najlepiej bawiłem się w 3. części i jej „kontynuacji” od Obsidian Entertainment. Pamiętam, że kiedyś dostałem ją na GOG-u, dodałem do biblioteki i tak zostawiłem na kilka tygodni. W pewnym momencie się zmusiłem i zainstalowałem tytuł. Wciągnął mnie znacząco – podobnie kocioł FEV wciąga nieświadomych ludzi u Mistrza.

Rok 2077 to rok wybuchów i wielkiego zniszczenia.

Świat Fallout-a jest równoległym do naszego, jednakże odczepił się od naszej linii w okolicach 1945 roku. Cały świat zatrzymał się w mentalności lat 50. XX wieku, technologicznie idąc do przodu i doprowadzając do ujarzmienia energii nuklearnej. Ciągle tworzone są nowe ulepszenia życia, do momentu, gdy pojawia się kryzys paliwowy. Ameryka musiała zmienić sposób zasilania swoich Chryslusów i Corveg oraz walczyć z inflacją. Chiny prawie stanęły na krawędzi stanu zapaści finansowej. W ramach kontrataku Komuniści dokonują inwazji na terenie Alaski. USA zajmuje Kanadę i wkracza do walki. Był to okres, kiedy rozpoczęto prace nad Pancerzami Wspomaganymi, które pomogły utworzyć i zabezpieczyć Front Alaskański oraz pomogły w ataku na Chiny. Prezydent USA, razem z resztą personelu, uciekł do schronu w marcu 2077, podejrzewając najgorsze.

Wszystko szło coraz gorzej do dnia 23.10.2077. Nie wiadomo, kto strzelił pierwszy. Nie wiemy nawet, czy za spust pociągnęła którakolwiek ze stron konfliktu, ale jedno jest pewne. Świat przeszedł wielką apokalipsę nuklearną, w której udział brał każdy kraj mający jakikolwiek atom w arsenale. Niczym zakończenie Dr. Strangelove, gdzie w wyniku jednej bomby atomowej, zrzuconej przez samolot z popsutą komunikacją, dochodzi do wielkiej wojny USA-ZSRR na skalę światową. Skutki wojny Świat – Reszta możemy zaobserwować, wychodząc z Krypty 13 w 2161 roku. Wielkie skorpiony, zmutowani ludzie, Ghule, a to dopiero pierwszy encounter, jeżeli nie mamy szczęścia.

Fallout 4, wybuch nuklearny

Dla filmowego efektu oglądamy wybuch, ale ja wolę widzieć przez resztę gry, niż oślepnąć. – Fallout 4

Jesteś S.P.E.C.I.A.L. – ny

Gra korzysta z systemu pozwalającego na określenie swojej postaci poprzez siedem atrybutów, które mogą mieć maksymalnie dziesięć punktów: Siła, Percepcja, Wytrzymałość, Charyzma, Inteligencja, Zwinność, Szczęście. Od każdego z nich zależy nasza ilość punktów w dziedzinach takich jak przykładowo Broń Palna, Handel, Skradanie. System S.P.E.C.I.A.L. był odejściem od systemu GURPS, który w tamtym czasie był królem systemów do gier RPG. Tutaj wiele zależało od samych umiejętności, połączonych z odrobiną szczęścia, a nie od rzutu kością. Pamiętam czytanie o formułach matematycznych służących do określania, jak wyjdzie strzał i jak podniosą się zdolności strzeleckie, jeśli podniosę coś innego w punktach.

Postać tworzymy, korzystając z trzech przygotowanych profili, albo samodzielnie, inwestując punkty w atrybuty, następnie procenty w umiejętności, a na końcu wybieramy perki. Z czasem możemy odnaleźć rzeczy i ubrania dodające swoje punkty do określonych atrybutów i umiejętności.

Skoro ogarnąłeś wodę, to i ogarnij inny, bardziej zielony problem.

Fabuła Fallout-a pozwalała na wiele podejść do gry, na różne sposoby. Ja wolałem jajogłowego złodzieja handlarza, który co prawda strzelał koślawo, ale potrafił wytargować albo ukraść małą fortunę. Gra nadaje nam początkowo 150 dni na rozwiązanie problemu Krypty. Możemy to zrobić dwiema drogami: wynegocjować szlak handlowy / zdobyć chip. Pierwsze niby pomoże, ale i tak tylko da dodatkowy czas na zrobienie drugiego, jednocześnie przybliżając następny, znacznie większy problem.

W okolicach 2102 roku pewien medyk, wygnany niegdyś z rodzinnego Vault City, napotkał handlarza z miasta Hub, Harolda. Razem poprowadzili ekspedycję do bazy Mariposa, w której testowano Wirusa Wymuszonej Ewolucji, FEV. Z grupy ocalał nasz medyk, który został wrzucony do kadzi z tym wirusem i po miesiącu przesiadywania tam zaczął osiągać zdolność absorbowania wszystkiego jako biomasa. Dzięki temu miał wiele osobowości. Łapał ludzi w ramach eksperymentów z FEV. Początkowo szło źle, a z czasem w ten sposób powstały Supermutanty. Nazywały go Mistrzem.

Musimy go zniszczyć, jeżeli chcemy ocalić Kryptę. Albo się z nim sprzymierzyć w celu zniszczenia innych osiedli ludzkich, w tym naszego domu. Tutaj gra daje nam prawdziwy wachlarz dróg i sojuszy, dzięki któremu możemy wbić nóż w plecy swojej ulubionej frakcji tak po prostu, potem swoim nowym sprzymierzeńcom zrobić to samo i zostać neutralnym, niczym droga Yes Man-a z New Vegas.

Fallout

Przyjęcie gry

Fallout dla wielu osób był objawieniem, które pozwalało na odczucie gry jako duchowego spadkobiercę wcześniejszego tytułu z tej kategorii, Wasteland. Seria rozwijała się w dobrym kierunku, każda nowa część była wyczekiwana niczym perfekcyjne strzały i wróg strzelający do sojusznika w dobrej turze. Smaczku dodawała duża ilość poukrywanych nawiązań do znanych marek, gier, filmów, książek. W tej kategorii następca jest niedościgniony. Po upadku Interplay również seria podupadła znacząco, dzięki Bethesda Softworks. Ostatnia część w duchu oryginalnej dylogii to Fallout: New Vegas.

Zapraszam Was do uczczenia tej okrągłej rocznicy, poprzez pobranie gry na Steam. W końcu 20 lat kończy się tylko raz. Gra jest dostępna do pobrania do niedzieli tutaj.

Polecam również przeczytać artykuł k0stera na temat innej gry z tej serii, Fallout Shelter.

Jeżeli nie chce Wam się grać samemu, ale pragniecie zobaczyć całą główną historię serii, polecam obejrzenie speedrunu całej serii na YouTube, do którego link jest poniżej.

Adrian Kozicz

Fan gier strategicznych, symulatorów wojennych oraz gier wyścigowych. Z zamiłowania fan początków przemysłu growego i pseudo znawca historii technologii i gier. Gracz konsolowy pecetowy. Do niedawna sprzedawca gier konsolowych. Prywatnie fan seriali i książek z rosyjskiego nurtu Post-Apo.