Speedrun i jego rodzaje, czyli powody do powtarzania gry

W poprzednim artykule z naszej miniserii o speedrunie dowiedzieliście się kilku rzeczy, między innymi poznaliście historię i najpopularniejsze tytuły, które są speedrunowane. W tym artykule opiszę Wam najpopularniejsze dyscypliny, na jakich opiera się speedrun.

Najpopularniejsze gatunki speedrunnerskie

1. 100%

2. Any%

3. Na ślepo

4. Low%

5. Tool Assisted

6. Kombinacja powyższych

1. 100%

Jak sama nazwa wskazuje, 100% to pełne przejście gry: wszystkie dodatki, wszystkie rozmowy, zadania i rzeczy jakie da się zrobić w grze. Popularnymi w tym względzie są gry z serii Super Mario, zwłaszcza Super Mario 64, którego wyścig po 120 gwiazd od odpalenia konsoli do ostatniej gwiazdy na Nintendo 64 trwa około 1h 40min.

Czy wiesz, że?

Pierwszy Speedrun 100% gry The Legend of Zelda: Breath of The Wild trwał około 49h?

2. Any%

Tutaj możemy się pobawić w dowolność grania, byle jak najszybciej dotrzeć do końca rozgrywki. Pod tym względem obecnie góruje The Legend of Zelda: Ocarina of Time, a obecny najkrótsze przejście to 17min9sek w wersji kombinowanej na Virtual Console Wii.

Czy wiesz, że?

Najdłuższy zarejestrowany speedrun 100% trwał 342h 19min 56sek? Był to speedrun gry Baten Kaitos.

3. Na ślepo (blind)

Polega na tym, że grę przechodzisz nie wiedząc zbyt wiele o tym, jak można ją speedrunować. To jest troszeczkę jakby bawić się w let’s play, ale ewidentnie widać Twoją „potrzebę prędkości” (Tom Cruise razem ze swoim sławnym tekstem proszony do artykułu), takie speedruny generalnie traktowane są jako rodzaj zabawy. Dla tej kategorii jeden z moich ulubionych to ten z TrackMania 2: Lagoon.

Czy wiesz, że?

Najkrótszym speedrunem jest prawdopodobnie speedrun gry Where’s an Egg trwający 0.18 sekundy?

4. Low %

Są to biegi, w których najważniejsze jest dotarcie do końca gry robiąc jak najmniej się tylko da. Przykładowo takim speedrunem może być glitched speedrun Gothica 1, wykorzystujący bardzo dużą ilość błędów gry. Bieg, który przedstawię, jest z rodzaju Segmented, czyli podzielonych na punkty do wykonania. Jeżeli danego punktu nie zrobimy tak, jak chcieliśmy, mamy możliwość powtórzenia tego jednego segmentu, wybrania najlepszego wykonania i zrobienia składanki takowych.

Niesegmentowany bieg low% to znany 0 stars run gry Super Mario 64, w którym rekordem jest 6min 44sek 230ms.

5. Tool Assisted

Tutaj pojawiamy się w ciekawym świecie, gdzie precyzja gry jest nadludzka, ponieważ wszystko musi być robione w odpowiedniej klatce animacji gry. Ponieważ człowiek może to zrobić, ale nie zawsze jest w stanie, istnieją specjalne emulatory z możliwością zaprogramowania ruchów. Jednym z najciekawszych speedrunów z tego gatunku to ten z Super Mario World i jego Arbitrary Code Execution, choć trudno to nazwać speedrunem, a już bardziej sztuką programowania starych konsol na podstawie ich sposobu działania, o czym kiedyś opowiem.

6. Speedrun kombinowany

To jest jedna z najciekawszych kategorii speedrunu, ponieważ często nie jest nakierowana na przejście całej gry, a pozwala przykładowo na zrobienie speedrunu związanego z inną przestrzenią gry, taką jak pojedynczy poziom w grze (GoldenEye 007). Speedrun poniżej jest amatorski, ale i tak wart obejrzenia.

W następnym artykule z serii:

Najciekawsze błędy używane w speedrunach

Najciekawsze kanały typowo speedrunnerskie na YouTube

Skąd czerpać wiedzę na temat sposobu speedrunowania?

Poprzedni wpis z tej serii:

http://www.testergier.pl/2017/08/kilka-slow-o-speedrunningu.html

Bonus:

Prawdopodobne motto speedrunnerów

Speedrun rodzaje

Adrian Kozicz

Fan gier strategicznych, symulatorów wojennych oraz gier wyścigowych. Z zamiłowania fan początków przemysłu growego i pseudo znawca historii technologii i gier. Gracz konsolowy pecetowy. Do niedawna sprzedawca gier konsolowych. Prywatnie fan seriali i książek z rosyjskiego nurtu Post-Apo.